1
اخبار سایت
اخبار سایت
نقش هوش مصنوعی در طراحی بازیهای آموزشی نوآورانه برای افزایش انگیزه یادگیرندگان در یادگیری مفاهیم پیچیده علمی و ریاضی
دوره 1، شماره 4، 1404 بهار ، صفحات 504 - 518
1- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بیرجند، استان خراسان جنوبی، ایران.
چکیده :
در عصر حاضر، پیچیدگی مفاهیم علمی و ریاضی و کاهش انگیزه دانشآموزان نسبت به یادگیری آنها، نظامهای آموزشی را با چالشهای جدی مواجه ساخته است. با پیشرفت فناوری، هوش مصنوعی فرصتهای نوینی برای تحول در فرایند آموزش و یادگیری فراهم آورده است. یکی از کاربردهای برجسته هوش مصنوعی، طراحی بازیهای آموزشی نوآورانه است که با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز، فرایند یادگیری را از حالت سنتی و یکنواخت خارج میکند و آن را تبدیل به تجربهای تعاملی، لذتبخش و شخصیسازیشده میسازد. در این پژوهش، نقش هوش مصنوعی در طراحی بازیهای آموزشی نوآورانه برای افزایش انگیزه و تعمیق یادگیری مفاهیم علمی و ریاضی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با رویکرد مروری و کتابخانهای، به واکاوی مطالعات داخلی و خارجی منتشرشده در 10 سال اخیر پرداخته و دستاوردهای حاصل از پیوند میان هوش مصنوعی و بازیهای آموزشی را تجزیه و تحلیل کرده است. یافتهها نشان میدهد که با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، بازیهای آموزشی میتوانند سطح دشواری محتوا را متناسب با توانمندیهای یادگیرنده تنظیم و مسیر یادگیری را به صورت پویا و شخصیسازی شده هدایت کنند. ارائه بازخورد فوری و هدفمند، طرح مسائل متنوع، و ایجاد چالشهای مبتنی بر علایق و پیشرفت هر کاربر، موجب افزایش مشارکت فعال و ارتقاء اعتماد به نفس یادگیرندگان میشود. همچنین، این بسترها باعث کاهش اضطراب یادگیری مفاهیم دشوار و تقویت پایداری یادگیری در بلندمدت میگردد. از سوی دیگر، بازیهای هوشمند با ایجاد فضای رقابتی و تعاملی، مشارکت اجتماعی را در فرآیند یادگیری افزایش داده و با تجزیه محتوا به بخشهای سادهتر، زمینه فهم عمیقتر مفاهیم علمی و ریاضی را فراهم میکنند. نتایج مطالعات تجربی نشان داد گروههایی که از بازیهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی بهره بردند در انگیزه، عملکرد تحصیلی و علاقهمندی به موضوعات علمی و ریاضی، به طور معناداری نسبت به گروههای سنتی برتری داشتند.