1
اخبار سایت
اخبار سایت
بررسی تأثیر استفاده از پلتفرمهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی در بهبود نتایج تحصیلی دانشآموزان کمانگیزه
دوره 1، شماره 4، 1404 بهار ، صفحات 539 - 545
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، موسسه آموزش عالی شاندیز ، مشهد، ایران
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر پلتفرمهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی بر بهبود نتایج تحصیلی دانشآموزان کمانگیزه انجام شد. مطالعه از روش شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل استفاده کرد و نمونهای شامل 60 دانشآموز پایههای هفتم تا نهم مدارس دولتی مشهد (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) را در بر گرفت. گروه آزمایش به مدت 10 هفته از پلتفرم آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی بهره برد، در حالی که گروه کنترل روشهای آموزشی سنتی را دنبال کرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر (1981) با آلفای کرونباخ 0.84 و معدل کارنامههای ماهانه (دیماه بهعنوان پیشآزمون و میانگین بهمن-اسفند بهعنوان پسآزمون) بود. تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد که مداخله بهطور معناداری معدل پسآزمون گروه آزمایش را بهبود بخشید (F=14.20, p=0.001, η²=0.20). میانگین تغییر معدل در گروه آزمایش (1.60) بهمراتب بیشتر از گروه کنترل (0.18) بود (t=9.85, p<0.001). یافتهها حاکی از آن است که پلتفرمهای هوش مصنوعی با شخصیسازی محتوا و ارائه بازخورد فوری، انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمانگیزه را ارتقا میدهند. پیشنهاد میشود پژوهشهای آتی تأثیرات بلندمدت و نقش متغیرهای میانجی مانند خودکارآمدی را بررسی کنند.
کلمات کلیدی :