1
اخبار سایت اخبار سایت
مقایسه توانایی های دیداری - حرکتی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی با دانش آموزان عادی بر مبنای آزمون نوروسایکولوژی(بنتون)
دوره 1، شماره 2، 1403، صفحات 75 - 89
نویسندگان : فاطمه امانی* 1، لیلا فریس آبادی 2، معصومه خسروی 3، محمد علي محمدي فر 4
1- كارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی ، مدیر مرکز جامع سنجش ، آموزش ،توانبخشی و مداخلات به هنگام
3- . استاديار گروه علوم تربيتي دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه سمنان
4- استاديار گروه علوم تربيتي دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه سمنان
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه توانایی های دیداری - حرکتی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی با دانش آموزان عادی بر مبنای آزمون نوروسایکولوژی (بنتون) و توانایی این آزمون در تشخیص این دانش آموزان صورت گرفته است. در این پژوهش از روش علی – مقایسه ای استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم شهرستان دامغان و نمونه پژوهش شامل ٣٠ نفر دانش آموز دختر پایه دوم مبتلا به ناتوانی ریاضی و ٣٠ نفر دانش آموز دختر عادی پایه دوم شهرستان دامغان ، که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از آزمون عصب روانشناختی بنتون، آزمون هوشی ریون و آزمون اختلال ریاضی (کی مت). به منظور رسیدن به نتایج پژوهش حاضر، داده های به دست آمده با روش تحلیل واریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان دهنده ی این بود که بین دانش آموزان مبتلا به ناتوانی ریاضی و عادی در توانایی های دیداری- حرکتی تفاوت معنی دار در سطح p<0.001 وجود دارد. همچنین عملكرد دانش آموزان عادي در توانایی های دیداری- حرکتی در مقايسه با دانش آموزان مبتلا به ناتواني رياضي بالاتر بود. بر این اساس نتیجه گیری می شود که دانش آموزان با ناتوانی ریاضی، دارای نارسایی در توانایی های دیداری - حرکتی بوده و جهت بهبود آنها باید ضمن تشخیص به موقع با ابزارهای معتبر، مداخلات مناسب آموزشی را نیز طراحی و اجرا نمود.