1
اخبار سایت
اخبار سایت
بررسی استراتژیهای مقابله با خستگی در کلاس ریاضی
دوره 1، شماره 4، 1404 بهار ، صفحات 622 - 627
1- کارشناسی مهندسی کامپیوتر دبیر ریاضی متوسطه، آموزشوپرورش شهرستان کیار
چکیده :
مهمترین مسئله پژوهش حاضر، بررسی استراتژیهای مقابله با خستگی در کلاس ریاضی است، ازآنجاییکه پژوهش حاضر به دنبال کاربرد استراتژیهای مقابله با خستگی در کلاس ریاضی است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی است و ازآنجاییکه به تبیین و توصیف اهمیت و نقش بررسی استراتژیهای مقابله با خستگی در کلاس ریاضی پرداخته است، به لحاظ طرح پژوهشی از نوع توصیفی است، به لحاظ رویکرد از نوع کیفی و به لحاظ روش و استراتژی گردآوری دادههای پژوهش از نوع کتابخانهای به شمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دستاندرکاران و عوامل آموزشی تشکیل میدهد و موضوع پژوهشی به آنها برمیگردد. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل کلیه منابع علمی اعم از مقالات علمی و کتب مربوط به آموزش ریاضی است که کاملاً مرتبط با موضوع پژوهشی بوده و روایی محتوایی آنها مورد تابید متخصصان دانشگاهی قرار گرفته است. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش نیز از روش تحلیل محتوای دادههای کیفی منابع علمی مرتبط با موضوع پژوهش و منابع محتوایی آموزشی، مقالات و کتب مرتبط استفاده شده است. برایناساس ضمن بررسی همه منابع علمی مرتبط با موضوع، پاسخ سؤالات پژوهش از منابع علمی مربوطه استخراج و سپس تجزیهوتحلیل گردید، ضمناً کلیه تحلیلها با استفاده از مدل LLM انجام شده است و یافتههای زیر به دست آمد: دانشآموزان از دودسته راهبرد سازنده (مانند بازتعریف شناختی و یادگیری مشارکتی) و راهبردهای اجتنابی (مانند فرار ذهنی و اجتناب فیزیکی) برای مقابله با خستگی ریاضی استفاده میکنند که انتخاب این راهبردها تحتتأثیر عوامل فردی و محیطی است. بین نوع راهبردهای مقابلهای و عملکرد تحصیلی رابطه دوسویه وجود دارد؛ راهبردهای سازنده بهبود عملکرد را به همراه دارند، درحالیکه راهبردهای اجتنابی منجر به افت تحصیلی میشوند و این خود چرخه معیوبی ایجاد میکند. ویژگیهای محیط یادگیری (روش تدریس، فضای فیزیکی و محتوای آموزشی) بهصورت تعاملی بر انتخاب راهبردهای مقابله تأثیر میگذارند و بهبود همزمان این عوامل میتواند به کاهش خستگی و افزایش بهرهوری یادگیری منجر شود بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که مدیریت مؤثر خستگی در کلاس ریاضی مستلزم توجه همزمان به راهبردهای فردی دانشآموزان، بهبود محیط یادگیری و شکستن چرخه معیوب عملکرد - راهبرد از طریق مداخلات آموزشی هدفمند است.