1
اخبار سایت اخبار سایت
بررسی تاثیر هوش هیجانی و منبع قدرت مدیران مدرسه بر نحوه ی یادگیری دانش آموزان
دوره 1، شماره 2، 1403، صفحات 372 - 394
نویسندگان : حمیدالدین غفاری* 1
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران، تهران ، ایران.
چکیده :
با توجه به اهمیت نقش مدیران مدارس در کیفیت یادگیری دانش‌آموزان، این پژوهش به بررسی تأثیر هوش هیجانی و منابع قدرت مدیران بر نحوه یادگیری دانش‌آموزان می‌پردازد. روش مطالعه به‌صورت کتابخانه‌ای بوده و با تحلیل منابع معتبر علمی انجام شده است. معضل اصلی که این پژوهش به آن پرداخته، ضعف در استفاده صحیح مدیران از مهارت‌های مدیریتی و تأثیر آن بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است. یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش هیجانی مدیران، به‌ویژه توانایی درک و مدیریت احساسات خود و دیگران، نقشی کلیدی در ایجاد محیط یادگیری سازنده دارد. همچنین، استفاده بهینه از منابع قدرت، به‌ویژه قدرت تخصصی و قدرت مرجع، می‌تواند موجب افزایش اعتماد و تعامل مثبت میان مدیران، معلمان و دانش‌آموزان شود. در نتیجه‌گیری، بر ضرورت ارتقای مهارت‌های هوش هیجانی مدیران و آموزش شیوه‌های صحیح استفاده از منابع قدرت تأکید شده و راهکارهایی برای بهبود عملکرد مدیریتی در مدارس ارائه شده است. واژگان کلیدی: هوش هیجانی، منابع قدرت، مدیران مدارس، یادگیری دانش‌آموزان، مدیریت آموزشی.