1
اخبار سایت اخبار سایت
تأثیر اختلال دو قطبی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد سنندج در سال تحصیلی 1404-1405
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : سینا وکیلی* 1، ماهان اردم 2
1- معلم آموزش و پرورش
2- دانشجو دانشگاه آزاد
چکیده :
چکیده اختلال دوقطبی (Bipolar Disorder) یکی از اختلالات خلقی شدید و مزمن است که با نوسانات خلقی بین شیدایی و افسردگی و اختلالات شناختی مشخص می‌شود و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی تحصیلی و اجتماعی افراد داشته باشد. پژوهش حاضر با مرور منابع علمی و تحلیل داده‌های محلی به بررسی اثرات این اختلال بر عملکرد تحصیلی و تعاملات اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که نوسانات خلقی، مشکلات تمرکز و اختلالات شناختی موجب کاهش تمرکز، افت انگیزه، غیبت‌های مکرر، کاهش معدل و در مواردی ترک تحصیل می‌شوند. در دوره‌های شیدایی، فعالیت بیش‌ازحد و عدم سازمان‌دهی در مطالعه نیز می‌تواند عملکرد تحصیلی را کاهش دهد. علاوه بر این، تغییرات خلقی، رفتارهای تکانشی و مشکلات شناختی باعث کاهش کیفیت روابط اجتماعی، افزایش تنش در تعاملات و انزوای اجتماعی دانشجویان می‌شود. داده‌های محلی و گزارش‌های دانشگاهی نیز بر کمبود خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های آموزشی کافی تأکید دارند. این نتایج ضرورت توسعه خدمات روان‌شناختی، مداخلات آموزشی و برنامه‌های تقویت مهارت‌های اجتماعی برای بهبود عملکرد تحصیلی و کیفیت روابط اجتماعی دانشجویان مبتلا به اختلال دوقطبی را برجسته می‌سازد.