1
اخبار سایت
اخبار سایت
رسانههای اجتماعی و دانشجویان مهارتمحور: ارزیابی تأثیرات روانی و آموزشی در عصر دیجیتال
دوره 2، شماره 1، 1404، صفحات 26 - 37
نویسندگان : سونیا محمدحسینی ترامونی* 1، کامران رستمی 2، بهرام ناصری 3، مجید حقگو 4، مهدی نوروزی یادگار 5
1- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
2- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
3- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
4- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
5- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
چکیده :
این پژوهش با هدف تحلیل تأثیرات دوگانه رسانههای اجتماعی بر سلامت روان و عملکرد آموزشی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی انجام شده است. جامعه آماری شامل 1۰۰ دانشجوی مقطع کاردانی مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس در سال ۱۴۰3 بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه استانداردشده و مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با نرمافزارهای SPSS و NVivo تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد ۶۷٪ از دانشجویانی که روزانه بیش از ۴ ساعت از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، سطح اضطراب بالاتری (میانگین نمره ۱۸/۵ در مقیاسDASS-21) و کاهش 22٪ در مشارکت کلاسی را تجربه کردهاند. با این حال، ۴۵٪ از شرکتکنندگان تأکید داشتند که شبکههایی مانند لینکدین و ایتا دسترسی به فرصتهای شغلی و منابع آموزشی تخصصی را تسهیل میکند. این پژوهش چارچوبی برای بازتعریف نقش رسانههای اجتماعی در محیطهای آموزشی کاربردمحور ارائه میدهد.
کلمات کلیدی :