1
اخبار سایت
اخبار سایت
بازی، یادگیری و فراتر از آن: نقش یادگیری مبتنی بر بازی در ارتقای شناخت، هوش هیجانی و تعاملات اجتماعی دانشجویان نسل نو
دوره 2، شماره 1، 1404، صفحات 59 - 72
نویسندگان : سونیا محمدحسینی ترامونی* 1، فاطمه محمودی 2، مهدیار خسروی 3، مهدی سرکار 4، رامین هادی زاده 5
1- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
2- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
3- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
4- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
5- مرکز علمی کاربردی خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر بازی (GBL) بر رشد شناختی، هوش هیجانی و تعاملات اجتماعی دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل 1۰۰ دانشجوی مقطع کاردانی دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر شهرقدس بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش با مداخله GBL و کنترل (آموزش سنتی) قرار گرفتند. از ابزارهای استانداردشده شامل پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i) ، آزمون استدلال منطقی ریون و مقیاس سنجش تعاملات اجتماعی میلر استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشاندهنده بهبود معنادار (p < 0.05) در نمرات رشد شناختی (η² = 0.32)، هوش هیجانی (η² = 0.28) و تعاملات اجتماعی (η² = 0.41) گروه آزمایش بود. این یافته¬ها نقش سازنده بازی¬های آموزشی را در تقویت مهارت¬های چندبُعدی یادگیرندگان بیان می¬کند.
کلمات کلیدی :