1
اخبار سایت اخبار سایت
تأثیر آموزش همزمان ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری بر بهبود سلامت روان و هوش هیجانی دانش‌آموزان: رویکردی نوین در کاهش استرس تحصیلی
دوره 2، شماره 1، 1404، صفحات 73 - 83
نویسندگان : سونیا محمدحسینی ترامونی* 1، مینا خاشی 2، نگین دالوند 3، مبینا چگینی 4، تینا کوهستانی 5
1- مرکز خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
2- مرکز خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
3- مرکز خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
4- مرکز خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
5- مرکز خانه کارگر واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
چکیده :
استرس تحصیلی و ضعف در مدیریت هیجانات از چالش‌های اصلی دانش‌آموزان در سیستم‌های آموزشی معاصر است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخله ترکیبی ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری بر کاهش استرس و افزایش هوش هیجانی دانش‌آموزان طراحی شد. در یک مطالعه نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون، 100 دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ۸ هفته تحت آموزش هفتگی ذهن‌آگاهی) بر اساس پروتکل (MBSR و تاب‌آوری (با تأکید بر مدل پنچ‌عاملی سلیگمن) قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد استرس ادراک شده (PSS) و هوش هیجانی شرینگ (SSEIT) جمع‌آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد نمرات استرس در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری یافت (001/0  p). همچنین مؤلفه‌های هوش هیجانی شامل خودآگاهی هیجانی (02/0 = p)، مدیریت رابطه (01/0 = p)، و خودتنظیمی هیجانی (003/0 = p) بهبود قابل توجهی داشتند. یافته‌ها نشان می‌دهد آموزش تلفیقی ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری به عنوان یک راهکار عملی، پتانسیل بالایی برای کاهش استرس و ارتقای قابلیت‌های هیجانی در محیط‌های آموزشی دارد. و استفاده از این رویکردهای آموزشی می‌تواند به عنوان ابزاری کارآمد در برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای مدارس به کار گرفته شود.