1
اخبار سایت اخبار سایت
بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در کودکان ADHD
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 361 - 372
نویسندگان : فاطمه قلعه پرچینی 1، اشرف الملوک کنعانی 2، فاطمه غلامی فرد* 3
1- دانشگاه آزاد
2- دانشگاه پیام نور
3- آموزش و پرورش
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در کودکان ADHD بیان شده ؛ که از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است. این کودکان به دلایل مختلفی از جمله اختلالات عصبی و روانی، ناتوانی های یادگیری و اختلالات توجه وهیجانی با چالش های بساری در زندگی روزمره خود روبرو هستندکه برای آن ها می تواند منجر به مشکلاتی اجتماعی، روانی و تحصیلی شود. با انجام تمرین هاو فعالیت هایی که بر اساس راهکارهای بهبود هوش هیجانی و مهارت های زندگی طراحی شده اند، می توان بهبود قابل ملاحظه ای در زندگی این کودکان داشت. از آنجا که هوش هیجانی و مهارت های زندگی برای مواجهه با استرس، حل مسائل، ارتباط موثر ومدیریت احساسات بسیار مهم است، ارتقای این مهارت در کودکان استثنایی می تواند زندگی آنها را بهبود بخشد. روش پژوهش از نوع تحقیقات (توصیفی- تحلیلی ) بوده و روش گردآوری اطلاعات نیز به صورت مروری سیستماتیک و کتابخانه ای و با استفاده از سایت های مختلفی از جمله مگ ایران، ایرانداگ، اس آی دی، سیویلیکا و از کتاب ها و مجلات و همچنین مقالات و پایانامه های معتبری گرد آوری شده است. یافته های پژوهش نشان دادکه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی کودکان ای دی اچ دی رابطه معناداری وجود داشته است و برای پیشبرد و توسعه اهداف آموزشی وتربیتی مدارس، شایسته است به مقوله رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در کودکان ADHDپرداخت. برای ارتقای هوش هیجانی و مهارت های زندگی در کودکان استثنایی، می توان از راهکارها های متنوعی استفاده کرد. این راهکارها شامل تمرینات روانشناسی، مداخله های آموزشی، مشاوره فردی و گروهی، استفاده از تکنیک های مدیریت استرس و اظطراب، تقویت مهارت های ارتباطی و اجتماعی، توسعه مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری و توانایی مدیریت احساسات می باشند.