1
اخبار سایت اخبار سایت
عنوان: بررسی تاثیر منبع کنترل و سبک‌های یادگیری وخلاقیت بر آموزش و توسعه فردی در مدارس ابتدایی شهرستان قروه و کاربردهای آن در محیط‌های آموزشی و حرفه‌ای شهرستان قروه
دوره 2، شماره 1، 1404، صفحات 354 - 366
نویسندگان : سینا وکیلی* 1
1- معلم آموزش و پرورش
چکیده :
چکیده منبع کنترل یکی از ابعاد کلیدی شخصیت است که نقشی تعیین‌کننده در تبیین رفتار، یادگیری، خلاقیت و سلامت روان ایفا می‌کند. این سازه به نگرش فرد نسبت به علت رویدادهای زندگی اشاره دارد و در قالب دو بعد اصلی "کنترل درونی" و "کنترل بیرونی" تعریف می‌شود. پژوهش‌های متعدد نشان داده‌اند که افراد دارای منبع کنترل درونی معمولاً از انگیزش درونی بیشتری برخوردارند، عملکرد تحصیلی بالاتری دارند و در مواجهه با فشارهای روانی، از راهبردهای مقابله‌ای مؤثرتری استفاده می‌کنند. این مقاله با رویکردی توصیفی-تحلیلی، به بررسی تأثیر منبع کنترل بر یادگیری، خلاقیت و سلامت روان در میان دانش‌آموزان شهرستان قروه می‌پردازد. هدف آن است تا با تکیه بر مبانی نظری و پژوهش‌های پیشین، راهکارهایی برای پرورش منبع کنترل درونی در محیط‌های آموزشی ارائه گردد. سبک‌های خلاقیت به عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی در فرایندهای نوآوری، حل مسئله و تصمیم‌گیری، نقش مهمی در توسعه شناختی، عملکرد تحصیلی و کارآفرینی دارند. هدف این مقاله، تحلیل مفهومی و کاربردی سبک‌های خلاقیت در بافت آموزش رسمی و محیط‌های حرفه‌ای در شهرستان قروه است. با مرور نظریه‌های بنیادی چون تفکر واگرا، انگیزه درونی و نظریه‌های چندعاملی خلاقیت، به بررسی عواملی چون منبع کنترل، محیط، و سبک‌های شناختی مرتبط پرداخته شده است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه‌ای بوده است. نتایج حاکی از آن است که شناخت سبک‌های خلاقیت می‌تواند به طراحی برنامه‌های آموزشی مؤثرتر، توسعه قابلیت‌های فردی و ارتقاء نوآوری سازمانی کمک کند. سبک‌های یادگیری به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در روان‌شناسی تربیتی، نقشی مهم در کیفیت فرآیند آموزش و پیشرفت تحصیلی ایفا می‌کنند. این مقاله با هدف تبیین ابعاد مختلف سبک‌های یادگیری، به معرفی انواع آن شامل سبک‌های فیزیولوژیکی، عاطفی و شناختی پرداخته و تفاوت آن‌ها را با سبک‌های شناختی مورد تحلیل قرار می‌دهد. سبک‌های یادگیری نشان‌دهنده ترجیحات فردی در دریافت، پردازش و حفظ اطلاعات هستند که شناخت آن‌ها برای طراحی مؤثرتر برنامه‌های درسی و افزایش انگیزه یادگیرندگان اهمیت دارد. همچنین، با تأکید بر انطباق روش‌های تدریس با سبک‌های متنوع یادگیری، پیشنهادهایی برای ارتقای کیفیت آموزش ارائه شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که درک تفاوت‌های فردی در یادگیری، می‌تواند به بهبود مشارکت، افزایش انگیزش و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان منجر شود. واژگان کلیدی: ، روش‌های تدریس منبع کنترل، سبک‌های خلاقیت ، سبک‌های یادگیری ، انگیزش ، آموزش