1
اخبار سایت
اخبار سایت
بررسی تاثیر آموزش راهبردهای حل مسئله به روش جورج پولیا بر پیشرفت دانش¬آموزان در سوالات ریاضی آزمون تیمز
دوره 2، شماره 1، 1404، صفحات 367 - 377
1- کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی، علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- غلوم تربیتی،فلسفه تعلیم وتربیت، خوارزمی، تهران، ایران
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای حل¬مسئله بر پیشرفت دانش¬آموزان در سوالات تیمز از به انجام رسید. روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه مورد بررسی، تمام دانش¬آموزان کلاس پنجم ابتدایی شهرستان کاشان بود که نمونه شامل 22 نفر از دانش¬آموزان در مدرسه ارشادی بوده که به صورت غیرتصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایشی به مدت 7 جلسه 45 دقیقه¬ای، راهبرد¬های حل¬مسئله به روش پولیا را یاد گرفتند. گلچینی از سوالات آزمون تیمز برای پیش¬آزمون و پس¬آزمون که از سطح دشواری یکسانی بر خوردار بودند، در اختیار دانش¬آموزان قرار گرفت. به منطور تحلیل نتایج پژوهش، از میانگین و انحراف استاندارد به عنوان آزمون¬های توصیفی و از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه برای قسمت آمار استنباطی استفاده شده بود. این یافته¬ها نشان داد که اثر گروه و آزمون معنادار است. میانگین نمرات گروه آزمایشی در پس¬آزمون نسبت به پیش¬آزمون افزایش قابل توجهی داشت؛ در حالی که میانگین نمرات پس-آزمون و پیش¬آزمون در گروه گواه تفاوت قابل توجهی نداشت. این تفاوت¬ها نشان داد که آموزش راهبردهای حل¬مسئله باعث پیشرفت دانش¬آموزان در سوالات تیمز می¬گردد.
کلمات کلیدی :