1
اخبار سایت
اخبار سایت
اثر بخشی توانمند سازی حرفه ای مدیران آموزشی بر بهبود عملکرد مدرسه
دوره 2، شماره 1، 1404، صفحات 163 - 173
1- گروه علوم تربیتی ، واحد آزادشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، آزادشهر ، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی ، گروه علوم تربیتی ، واحد آزادشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، آزادشهر ، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی ، گروه علوم تربیتی ، واحد آزادشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، آزادشهر ، ایران
چکیده :
توانمندسازی حرفهای مدیران آموزشی بهعنوان یک راهبرد کلیدی در بهبود عملکرد مدارس شناخته میشود و تأثیر قابلتوجهی بر کیفیت مدیریت و فرآیندهای آموزشی دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش توانمندسازی مدیران در ارتقای کارایی مدرسه، به تحلیل مؤلفههای مرتبط از جمله توسعه مهارتهای رهبری، بهبود تصمیمگیری و تقویت تعاملات آموزشی میپردازد. یافتهها نشان میدهد که تجهیز مدیران به دانش و مهارتهای نوین مدیریتی موجب افزایش بهرهوری، ارتقای سطح تدریس و بهبود نتایج یادگیری دانشآموزان میشود.علاوه بر این، آموزشهای مستمر، ارائه بازخوردهای سازنده و ایجاد فرصتهای حرفهای، نقش مهمی در تقویت توانمندیهای مدیریتی و رشد سازمانی ایفا میکنند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدارس تحت هدایت مدیران توانمند، محیطی مشارکتی و پویا ایجاد کرده که منجر به افزایش رضایت شغلی معلمان، بهبود انگیزه دانشآموزان و توسعه روشهای نوآورانه آموزشی میشود. همچنین، توانمندسازی مدیران آموزشی موجب شکلگیری فرهنگ سازمانی مبتنی بر یادگیری مستمر، خلاقیت و بهبود ساختارهای ارتباطی در مدارس شده است.در نهایت، این تحقیق بر اهمیت سرمایهگذاری در برنامههای توسعه حرفهای مدیران تأکید دارد و نشان میدهد که اتخاذ رویکردهای نوین مدیریتی و فراهمسازی بستر مناسب برای رشد حرفهای، میتواند منجر به تحول مثبت در نظام آموزشی شود. با تغییر نگرش از مدیریت سنتی به مدیریت مبتنی بر توانمندسازی، امکان ارتقای کیفیت آموزش و دستیابی به اهداف آموزشی به شکل بهینهتری فراهم خواهد شد.
- 1
- 0
- 1404/05/05
- 1404/05/02
- 1404/05/16