1
اخبار سایت اخبار سایت
بررسی اثربخشی برنامه‌های مشاوره هدایت شغلی مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) در افزایش آگاهی و انگیزه شغلی دانش‌آموزان متوسطه
دوره 2، شماره 1، 1404، صفحات 1 - 10
نویسندگان : مریم قزوینیان* 1
1- آموزش و پرورش
چکیده :
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه‌های مشاوره هدایت شغلی مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) در افزایش آگاهی و انگیزه شغلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه است. در دنیای کنونی که تغییرات شغلی با سرعت بالایی در حال وقوع است، انتخاب مسیر شغلی مناسب برای نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روش‌های سنتی مشاوره شغلی ممکن است نتوانند به طور کامل نیازهای نسل فعلی را که با فناوری عجین شده است، برآورده سازند. فناوری واقعیت افزوده با قابلیت ادغام اطلاعات دیجیتالی در محیط واقعی، تجربه‌ای تعاملی و غنی را فراهم می‌کند که می‌تواند به طور مؤثری در فرآیند هدایت شغلی به کار گرفته شود. برنامه‌های AR قادرند با شبیه‌سازی محیط‌های کاری، ارائه تعاملات مجازی با ابزارها و متخصصان مشاغل، و نمایش بصری جذاب اطلاعات، درک دانش‌آموزان را از مشاغل مختلف عمیق‌تر سازند. این امر نه تنها منجر به افزایش آگاهی شغلی آن‌ها می‌شود، بلکه با ایجاد کنجکاوی و هیجان، انگیزه درونی دانش‌آموزان را برای کاوش و برنامه‌ریزی آینده شغلی خود به طور قابل توجهی تقویت می‌کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود که استفاده از AR در این زمینه به کاهش اضطراب انتخاب شغل و افزایش حس خودکارآمدی شغلی در دانش‌آموزان کمک کند. با توجه به نوآوری این رویکرد و کمبود پژوهش‌های جامع در این زمینه، به‌ویژه در بستر فرهنگی و آموزشی ایران، نتایج این مطالعه می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را برای توسعه‌دهندگان محتوای آموزشی، مشاوران مدارس و سیاست‌گذاران آموزش و پرورش فراهم آورد. هدف نهایی، ارائه راهکارهای عملی و مبتنی بر شواهد برای ارتقاء کیفیت خدمات هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموزان متوسطه برای تصمیم‌گیری‌های شغلی آگاهانه و موفقیت‌آمیز در آینده است. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه‌های مشاوره هدایت شغلی مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) در افزایش آگاهی و انگیزه شغلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه است. در دنیای کنونی که تغییرات شغلی با سرعت بالایی در حال وقوع است، انتخاب مسیر شغلی مناسب برای نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روش‌های سنتی مشاوره شغلی ممکن است نتوانند به طور کامل نیازهای نسل فعلی را که با فناوری عجین شده است، برآورده سازند. فناوری واقعیت افزوده با قابلیت ادغام اطلاعات دیجیتالی در محیط واقعی، تجربه‌ای تعاملی و غنی را فراهم می‌کند که می‌تواند به طور مؤثری در فرآیند هدایت شغلی به کار گرفته شود. برنامه‌های AR قادرند با شبیه‌سازی محیط‌های کاری، ارائه تعاملات مجازی با ابزارها و متخصصان مشاغل، و نمایش بصری جذاب اطلاعات، درک دانش‌آموزان را از مشاغل مختلف عمیق‌تر سازند. این امر نه تنها منجر به افزایش آگاهی شغلی آن‌ها می‌شود، بلکه با ایجاد کنجکاوی و هیجان، انگیزه درونی دانش‌آموزان را برای کاوش و برنامه‌ریزی آینده شغلی خود به طور قابل توجهی تقویت می‌کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود که استفاده از AR در این زمینه به کاهش اضطراب انتخاب شغل و افزایش حس خودکارآمدی شغلی در دانش‌آموزان کمک کند. با توجه به نوآوری این رویکرد و کمبود پژوهش‌های جامع در این زمینه، به‌ویژه در بستر فرهنگی و آموزشی ایران، نتایج این مطالعه می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را برای توسعه‌دهندگان محتوای آموزشی، مشاوران مدارس و سیاست‌گذاران آموزش و پرورش فراهم آورد. هدف نهایی، ارائه راهکارهای عملی و مبتنی بر شواهد برای ارتقاء کیفیت خدمات هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموزان متوسطه برای تصمیم‌گیری‌های شغلی آگاهانه و موفقیت‌آمیز در آینده است.