1
اخبار سایت
اخبار سایت
مطالعه رابطه تاب آوری سازمانی با اشتیاق شغلی مدیران و دبیران مدارس متوسطه استان البرز
دوره 1، شماره 4، 1404 بهار ، صفحات 554 - 567
1- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
چکیده :
این پژوهش با هدف مطالعه رابطه بین تاب آوری سازمانی با اشتیاق شغلی مدیران و دبیران مدارس متوسطه استان البرز با روش توصیفی – همبستگی انجام شد . جامعه آماری کلیه مدیران و معلمان دبیرستان و هنرستان های ناحیه 1 کرج بوده و تعداد معلمان 1300 نفر و تعداد مدیران 65 در سال 1394 می باشد. حجم نمونه با توجه به تعداد معلمان و فرمول کوکران 297 نفر و مدیران با استفاده از فرمول کوکران 56 نفر تعیین شد. بنابراین حجم نمونه کلی تحقیق باید 353 نفر باشد . که با توجه به امکان ریزش نمونه ها 360 نفر در نظر گرفته شد. جهت سنجش تاب آوری از مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد و برای سنجش اشتیاق شغلی از پرسشنامه ای که که توسط سالواناوا و شوفلی در سال 2001 طراحی شده است استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که با توجه به نتایج تحقیق حاضر و همچنین نتایج پژوهشهای انجام شده پیشین ، تاب آوری سازمانی با اشتیاق شغلی مدیران و دبیران مدارس رابطه معنی دار و مستقیم دارد یعنی با افزایش تاب آوری سازمانی می توان اشتیاق شغلی بیشتری را برای مدیران و دبیران مدارس پیش بینی نمود . همچنین تک تک مولفه های تاب آوری سازمانی نیز با اشتیاق شغلی رابطه معنی داری را نشان دادند . رابطه تاب آوری با مولفه های اشتیاق شغلی نیز تایید شد.
کلمات کلیدی :