1
اخبار سایت
اخبار سایت
بررسی میزان باورمندی معلمان و والدین به ارتباط دیجیتالی خانه و مدرسه
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 207 - 224
1- تفتاکو
2- آموزگار پایه چهارم ابتدایی ،استان تهران،شهرستان بهارستان ناحیه۱
چکیده :
این مقاله به بررسی باورهای والدین و معلمان درباره استفاده از سیستمهای ایمیل به عنوان ابزار برخط برای ارتباط دوطرفه میپردازد. در این مطالعه، ابتدا مدل نظری بهعنوان انطباقی از یک مدل و تئوری رفتار برنامهریزیشده توسعه یافت تا بهطور خاص به پذیرش فناوری در تعامل والدین و معلمان، رسانههای دیجیتال برای ارتباط خانواده و مدرسه، و باورهای مهمی که استفاده از این فناوری را پشتیبانی میکنند، پرداخته شود. سپس نظرات شرکتکنندگان (والدین و/یا معلمان مدارس ICT و غیر-ICT) در استفاده از ایمیل و بسترهای برخط مقایسه شد تا درک بیشتری بر اساس باورهای مرتبط با استفاده از رسانههای دیجیتال در ارتباط والدین و معلمان ارائه شود. دادههای مربوط به ارتباطات آموزشی از طریق مصاحبه با 20 خانواده و 30 معلم از 10 مدرسه مختلف در اردبیل جمعآوری شد. یافتهها نشان میدهند که والدین و معلمان باورهایی در مورد استفاده از رسانههای دیجیتال دارند: 1. باور به رسانه (بر اساس ویژگیهای ایمیل و سیستمهای برخط عملیاتی)؛ 2. باورهای مربوط به حوزه (بر اساس ادراکات فردی و محیطی)، که دومی مهمترین مانع استفاده از رسانههای دیجیتال، بهویژه برای معلمان، به شمار میرود. یافتهها همچنین نشان میدهند که والدین و معلمان نسبت به استفاده از رسانههای دیجیتال در مدارس دیدگاههای مثبتتری دارند و مدیران ارشد و میانه و معلمان در آموزش نقش مهم و مؤثری در ترویج استفاده از ایمیلها یا بسترهای برخط برای ارتباط خانواده و مدرسه ایفا میکنند.